Rijeka

Zeleno plava Rijeka

Kantrida, Preluk, Bivio, park Lovora, Šuma Striborova, Skalete, Akademija, Vrata Jadrana

“Zeleno-plava Rijeka” obuhvaća mrežu pješačkih staza koje povezuju najveće i najljepše šume grada Rijeke sa morem.

Glavna šumska staza Kantrida-Vrata Jadrana-Preluk kreće sa autobusne stanice preko puta Dječje bolnice. Pratimo plavo-bijele markacije i odmah dolazimo do info-ploče koja nam kaže da ulazimo u Park lovora. Prije nastavka puta preporučamo razgledavanje parka koji nudi udobne šumske staze, skrivene kutke s klupicom za odmor, cvijetne livade, mlade voćnjake (trešnje, višnje, murve, smokve, mušmule), jedinstvenu izložbu radova Škole za primijenjenu umjetnost i Akademije primijenjenih umjetnosti…

Lokacija “Učionica” prikladna je kao početna točka za organizirane grupe posjetitelja, priča se da je tu svojevremeno boravila konjica Mussolinijeve vojske. Lokacija “Pričaonica” namijenjena je opuštenijem druženju u maštovitom šumskom dnevnom boravku. Na lokaciji “Rock scena” može se zasvirati i zaplesati te prošetati obližnjom cvijetnom livadom uz aleju mladih čempresa.

Zatim nastavljamo središnjom stazom parka i prolazimo pored Doma za starije osobe. Plavo-bijele oznake kroz nekoliko minuta dovode nas do info-ploče na ulazu u Poučnu planinarsku stazu “Šumu Striborovu”. Tu nastavljamo šumskim puteljcima koji su dodatno označeni i pravim planinarskim crveno-bijelim markacijama. Ubrzo stižemo do livada na kojima dominiraju dva vojna objekta – topovski bunkeri iz 2. svjetskoga rata. Planinarske markacije zatim skreću prema vidikovcu Šume Striborove a mi nastavljamo ravno, pratimo naše plavo-bijele oznake i uskoro izlazimo iz šume upravo na vrhu strme lokalne ulice Turanjski put.

Slijedi kratka šetnja lokalnim Turanskim putem do rampe, iza koje nastavljamo prema odmorištu Vrata Jadrana. Nakon desetak minuta lijevo se odvaja naš glavni šumski put prema Preluku. Međutim, tri minute ravno uzbrdo nudi nam se zasluženi odmor – poluvrijeme naše šumske avanture. Stoga prelazimo preko povijesnog pješačkog mosta iznad pruge i dolazimo na okrijepu kod info-centra TZ Kvarnera na Vratima Jadrana.

Kad smo se dovoljno odmorili vraćamo se one tri minute, prelazimo most i ubrzo zatim skrećemo desno prem Preluku. Tu nas čeka najveća i najljepša gradska šuma, koju je zbog njene vrlo visoke vrijednosti grad Rijeka u svojim dokumentima uvrstio u okosnice mreže zelene infrastrukture kao Prijedlog zaštićenog područja “Park šuma Preluk-Bivio”.

Staza nas vodi odabranim lokacijama s prekrasnim otvorenim pogledima na Kvarner, hodamo između povijesnih suhozida nalik na one velebitske, divimo se usputnim građenim kamenim spremištima za vodu…Neprimjetno ulazimo u duboku hrastovu šumu s puno veprine i bršljana te vijugavim stazicama izlazimo do prvih kuća.

Na glavnoj cesti prelazimo dva pješačka prijelaza i vrlo kratko spuštamo se kroz šumu lokalnom slijepom uličicom do bijele kućice vodospreme. Tu skrećemo lijevo još nekoliko minuta kroz šumu do autobusne stanice Akademija u blizini Preluka. Od nje je svega dvije minute šumskim puteljkom do obalne šetnice uz more.

(Moguće je kod bijele kućice nastaviti ravno dolje i između dvije kuće niz uske stepenice krenuti ravno prema Preluku. Međutim, taj put izlazi na cestu usred zavoja pa je potreban velik oprez i nije namijenjen obiteljima s djecom niti većim grupama posjetitelja.)

Na popularnom obalnom pješačkom putu iz planinara pretvaramo se u obične turiste. To znači da čvrste cipele možemo zamijeniti japankama i snimati selfije u svakom usputnom kafiću. Usput ćemo bosim nogama izmjeriti temperaturu mora na svakoj plažici. I tako sve do Kantride s koje smo krenuli prije tri-četiri sata.

“Zeleno-plava Rijeka” uključuje još nekoliko spojnih puteva koji se sa glavne šumske staze spuštaju na more. Među njima izdvajamo odvojak za Bivio i odvojak za Skalete (Hilton) koji su također označeni plavo-bijelim markacijama. Na taj način posjetitelji, rekreativci i sportaši mogu kombinirati vlastite zeleno-plave rute između šume i mora. Glavni prilazi su od Kantride, od Vrata Jadrana i od parkirališta na Preluku.